Algemeen

Wij doen er alles aan om zo snel mogelijk een datum in te plannen voor de installatie. Het kan echter voorkomen, bij grote drukte, dat dit langer duurt verwacht.

Nadat je de offerte hebt getekend, zorgen wij ervoor dat alle gegevens en documenten correct worden verwerkt. De collega die het huisbezoek doet weet hierdoor welke installatie er geplaatst dient te worden. Daarna zal een huisbezoek worden ingepland. Dit duurt normaal gesproken 2 weken. In sommige gevallen bij ziekte, of grote drukte, kan dit langer duren.

Smart-NRG is de installerende partij voor jouw installatie en daarom dient er, ter bescherming van de eindgebruiker, wettelijk een overeenkomst te zijn tussen de eindgebruiker en Smart-NRG. 

Voor het opmaken van de offerte heeft Smart-NRG al de nodige aandacht aan het opstellen van de offerte besteedt. Zo is er een legplan gemaakt om te bepalen hoeveel panelen er op jouw woning geïnstalleerd kunnen worden en hoeveel opbrengst de panelen zouden kunnen realiseren. Op het moment dat je akkoord hebt gegeven op de offerte gaat Smart-NRG  de benodigde producten bestellen / reserveren zodat wij ervoor kunnen zorgen dat wij op relatief korte termijn de installatie kunnen realiseren. Om zeker te zijn dat de installatie uitgevoerd kan worden conform offerte voeren wij eerst nog een schouw uit. 

Voorbereiding van de installatie

Bij de schouw, bij een gesprek met onze collega’s of bij de aankomst van de installateurs kan blijken dat het dak niet geschikt is voor het plaatsen van zonnepanelen. Indien dit het geval is kunnen wij het project ‘on hold’ plaatsen, zodat je het dak geschikt kunt maken. Als dit niet mogelijk is, adviseren je het project te annuleren en zullen wij het voorschot terugbetalen.

In sommige situaties lukt het de installateurs niet om de installaties direct af te maken. Dit kan zijn omdat er onvoorzien toch materialen ontbreken, er geen tijd meer is of dat de juiste medewerker ziek is. Er zal dan contact met je worden opgenomen om een afspraak te maken om de installatie af te ronden.

Om verschillende redenen kan het onverhoopt zijn dat de installatie moet worden verplaatst. Wij proberen dit te allen tijde te voorkomen, maar helaas is er soms sprake van overmacht. Wij plannen je installatie opnieuw, en met voorrang in.

Dag van de installatie

Bij het inplannen van de afspraak wordt door onze collega’s ook een tijdsindicatie gegeven wanneer de installateurs verwacht worden. Er zijn situaties waarbij de installateurs, door omstandigheden, uitlopen bij een vorige installatie of onverhoopt niet kunnen. Zij zullen dan contact met je opnemen. Onze collega’s van de binnendienst zullen zo snel mogelijk een nieuwe datum inplannen.

Zorg dat de ruimte waar de installateurs het dak op gaan vrij toegankelijk is op de dag van installatie. Daarnaast is je gevraagd om in ieder geval een aantal dakpannen beschikbaar te hebben. Mocht er een kapot gaan dan kan de installateur deze direct weer plaatsen. Tot slot adviseren we je om zelf niet teveel buiten te staan om te kijken of vragen te stellen zodat de installateurs hun werk kunnen doen en je veilig bent in het geval er iets zou vallen.

Wij hanteren zeer strikte regels voor veilig werken. Voor de installateurs zelf, maar ook voor de klant en de omgeving. Onze installateurs worden daarop getraind. Mocht je het gevoel hebben dat er niet veilig wordt gewerkt dan vragen we je direct contact op te nemen met ons om dit te melden zodat we hier direct actie op kunnen nemen.

Wij hebben de afspraak met de installateurs dat zij de installatie opleveren conform de documentatie die vooraf met je is gedeeld. Zij mogen hier niet van afwijken tenzij ze dit met ons hebben overlegd en je er zelf een handtekening voor hebt gezet.

Indien er niemand is geweest, ondanks de afspraak die wij hebben en er is niet vooraf melding van gemaakt dan betreuren wij dit zeer en verzoeken we je dit direct bij ons te melden. Wij zullen dan direct een nieuwe afspraak inplannen en met de installateur in gesprek gaan waarom er geen melding is gemaakt.

Indien er schade is opgelopen tijdens het plaatsen van de installatie dan zullen wij dit uiteraard vergoeden. We verzoeken je niet zelf de schade te laten repareren, maar dit eerst aan ons te melden zodat wij dit eventueel zelf nog kunnen herstellen.

Na de installatie

Het is soms mogelijk om later nog extra panelen aan te schaffen en bij te plaatsen. Dit hangt uiteraard van veel factoren af of dit mogelijk is. Neem contact met ons op hierover en wij zullen hier een advies over geven en ook een nieuwe offerte opstellen. Het is echter altijd makkelijker en veel voordeliger om in één keer het gewenste aantal panelen te nemen.

Als de kabels niet op de juiste manier zijn geplaatst dan vragen wij onze installateurs dit te corrigeren. Deze dienen opgeleverd te worden zoals vooraf besproken. In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om een andere bekabeling uit te voeren, echter kan dit alleen als hier vooraf toestemming voor is gegeven door de klant.

Als het wachtwoord van jouw wifi-netwerk wijzigt, dan zie je de productiegegevens van het zonnesysteem niet meer in jouw monitoringsportal. Geen man overboord: jouw zonnesysteem produceert evengoed energie. Het systeem weet alleen niet meer via welk wifi-netwerk de productiegegevens doorgegeven kunnen worden

Variaties in de kleur van zonnepanelen zijn mogelijk en hebben meestal geen invloed op de opbrengst. Deze vallen derhalve niet onder de fabrieksgarantie. Hieronder staat uitgelegd hoe dat kan.

 

De ARC antireflectie-coating zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk licht in het paneel komt. Ook draagt het bij aan het zelfreinigend vermogen van de panelen.
De coating beïnvloedt de reflectie in combinatie met de lichtintensiteit. Dit is beter waarneembaar bij lage lichtintensiteiten, bijvoorbeeld bij bewolkt weer.
De laagdikte van de coating is niet altijd gelijk waardoor het licht op de panelen anders breekt. Bewolking zorgt ook voor een ongelijkmatige lichtbreking, wat het effect versterkt. Hierdoor zien we panelen met verschillende kleuren, terwijl het eigenlijk verschillen in lichtbreking betreft. Bij meer (zon)licht is dit minder of niet waarneembaar.

In de fabriek staan meerdere productielijnen naast elkaar met allemaal een eigen pallet glasplaten en cellen.

Aan het eind van het productieproces worden de panelen uitgebreid getest op performance en technische parameters, waarna ze gesorteerd worden op vermogen.
Zo kan de fabriek waarborgen dat de panelen met hetzelfde vermogen bij elkaar op een pallet komen. Hierdoor is de opbrengst in de zonnepanelen-installatie optimaal, als panelen uit eenzelfde batch gebruikt worden.